Rekenkamer
De Rekenkamer Heerlen ondersteunt de gemeenteraad in zijn controlerende taak. De kamer onderzoekt of het gemeentebestuur het afgesproken beleid doelmatig en doeltreffend uitvoert.
Door het uitvoeren van onderzoek draagt de rekenkamer bij aan het beter functioneren van de gemeente. Anders gezegd: de rekenkamer Heerlen maakt zichtbaar hoe publiek geld wordt besteed en of de voorgenomen doelstellingen van de gemeente ook daadwerkelijk worden bereikt.
De Rekenkamer Heerlen bestaat uit een extern lid, tevens voorzitter.
Organisatie en werkwijze
De Rekenkamer Heerlen functioneert in afstemming met (een werkgroep van) de gemeenteraad, maar wel onafhankelijk van de gemeenteraad. De werkwijze, bevoegdheden, organisatie en gedragsregels zijn vastgelegd in de Verordening rekenkamer Heerlen op de website overheid.nl.
Heeft u vragen over de rekenkamer?
Dan kunt u contact opnemen met de secretaris van de rekenkamer, Alexandra van der Weijden, raadsadviseur, tel: 0658086515, email: a.van.der.weijden@heerlen.nl.
Of met de voorzitter van de rekenkamer: Margriet van Tulder, tel. 06-55782128, email: m.van.tulder@heerlen.nl.
U kunt om een onderzoek vragen
Ook inwoners van Heerlen kunnen de rekenkamer vragen om onderzoek te doen naar onderwerpen die over het beleid van de gemeente gaan. Hebt u zo’n vraag? Dan kunt u dit per mail doorgeven. De rekenkamer bekijkt dan of uw vraag geschikt is voor onderzoek. U krijgt altijd een reactie op uw vraag.
Onderzoeken en publicaties
- Onderzoek Heerlen-Noord
Raadsvergadering 31 januari 2024 (punt 6) - Rekenkamerbrief ‘Ondersteuning van de raad bij de gemeente Heerlen’.
Raadsvergadering van 16 mei 2023 (punt 7) - De praktijk van de Wob bij de gemeente Heerlen.
Raadsvergadering 19 oktober 2022 (punt 5) - Aanbesteding zwembadexploitatie en inkoopbeleid Heerlen.
Raadsvergadering van 22 juni 2022 (punt 5) - ‘Afspraak is afspraak’ Een rekenkameronderzoek naar de afhandeling van moties, amendementen en toezeggingen aan de Raad in de periode maart 2018 tot en met maart 2021.
Raadsvergadering van 22 februari 2022 (punt 7) - BsGW en gemeenten: werk aan de winkel
raadsvergadering van 29 september 2021 (punt 11). - Onderzoek inkoop basishulp jeugd
raadsvergadering van 28 november 2018 (punt 10). - Onderzoek digitale veiligheid
raadsvergadering van 28 juni 2017 (punt 8). - Onderzoek sociaal domein
raadsvergadering van 27 januari 2016 (punt 6).